Tobiasregistret

  • UX/UI, Webbutveckling
  • Tobiasregistret var ett skarpt samarbete med svenska donationsregistret för blodstamceller – Tobiasregistret. Utgångspunkten var att anpassa en kampanj för att nå den målgrupp som kunden anser är den svåraste att nå, män mellan 18–35 år.

    Vi skulle ta fram en kampanj med webbplats, material och en marknadsföringsplan för hur kampanjen under en period på 2 månader skulle kunna se ut. Alla aktiviteter skulle alltså driva trafik till sidan där användaren slutför registreringen.

    Länk till ett utkast av webbplatsen i sin helhet

    Koncept, målgrupp och känsla

    Som nämnt ovan är målgruppen den som många anser är den svåraste grupp att nå, unga män. Vi valde därför att tidigt göra en grundläggande research kring vilka områden Tobiasregistret redan hade genomfört kampanjer på och om vi eventuellt kunde hitta en målgrupp som var ett ny. Vi landade hos gamers och att ta ett helhetsgrepp kring spel och en tydlig strategi för hur Tobiasregistret kan ta sig in på spelscenen. Vi gjorde därför en användarundersökning med bland annat frågor som vad de känner till om Tobiasregistret för att kunna prioritera rätt information på webbplatsen. Tittade igenom hur de större datorspelens funktionalitet och design såg ut, besökte webbplatsen Twitch för att lära oss språket mellan gamers. Vi gjorde också en persona för att hitta rätt typ av gamers eftersom spelscenen är så pass stor, vi ansåg att vi behövde begränsa oss och utgå från en viss typ av spel för att inte bli för spretigt. Känslan blev maskulin, pålitlig och informativ.

    Resultatet

    Den mörka tonaliteten grundar sig i de stora krigsspelen vi hämtade inspiration från. Vii valde att ta med tydliga accentfärger som är plockade från Tobiasregistrets egen grafiska profil, de är dock något nyansjusterade för att poppa och liva upp den annars mörka siten. För att inte tappa fokus från det viktiga på siten – informationen, valde vi att tona ner det hela med två tydliga typsnitt, Roboto och Open Sans. Vi valde att fokusera på en one page-site för att ledare användaren genom ett flöde, på så sätt missas ingen av den viktiga informationen, det finns dock en meny för att lät kunna ta sig till olika sektioner när användaren landar på sidan. Sektionen FAQ innehåller en enkel fold out funktion för att användaren lätt ska kunna överblicka vilka frågor. Vi valde också att lägga till en QR kod direkt till Tobiasregistrets swishnummer så att om användare vill bidra med en gåva kan de enkelt göra detta.