Backyard Concert

  • UX/UI
  • Ett av projekten i kursen Design 2 hade som utgångspunkt Covid-19 och hur MSB ska kunna nå den yngre målgruppen och hitta ett sätt att långsiktigt kommunicera med målgruppen kring hur vi ska hantera olika situationer. Vi fick fria händer att undersöka hur vi tror att olika målgrupper tar emot information och vad för typ av kampanj som kan bidra till en beteendeförändring. Vi valde att fokusera på målgruppen 18–25 år som hänger på krogen, konserter, spelningar och festivaler.

    Koncept, målgrupp och känsla

    Som nämnt ovan är målgruppen unga som festar och umgås mycket med vänner. De gillar att hitta på saker och sitter kanske sällan hemma bara en fredag eller lördag. Vi uppfattade också att denna målgrupp kanske börjat tröttna restriktioner och karantän och har börjat återgå till det vanliga livet. Vår idé grundar sig i denna tankebana och vi arbetade fram konceptet Backyard Concert. Konceptet innebär olika livesända gig som sker i din egen trädgård och som kan vara ett alternativ mot krogen och de inställda konsterna. Vår tanke med konceptet är inte att bara informera utan att ge ett alternativ för att på ett både roligt och anpassat sätt fortsätta leva och umgås med vänner och kunna se olika gig. Gigen kostar en viss summa men tillsammans med länken kommer också en festlåda för att kunna komma i rätt stämning i trädgården och också goodiebags som bjuder på snacks och annat för en person. På så sätt kommer vi runt problemet med att dela godispåse osv med varandra och den som köper en länk kan lägga till eget antal goodiebags. Backyard Concert är väldigt målgruppsanpassad och ligger därför ganska långt ifrån MSB:s egna profil, det valet var medvetet. Vi ville skapa en tonalitet som andades festival/konsert/gig och som inte känns som att MSB är avsändare och valde därför att jobba med väldigt mycket färg, form och typografi.

    Val och Resultat

    Vår färgprofil består av sex stycken olika men som ligger relativt nära varandra, två av färgerna ingår i MSB:s grafiska profil, de är dock något nyansjusterade för att bli lite livligare och matcha den profil vi ville förmedla. Färgerna är starka, varma och förstärker den tonalitet vi ville jobba fram och tillsammans de olika grafiska former vi arbetade med var tanken att skapa en känsla av musik och puls. Eftersom vi har en färgstark grafisk sida valde vi att jobba med Poppins och Open Sans som typsnitt, det är två enkla och tydliga typsnitt som dessutom ger en samhörighetskänsla till MSB då dessa återfinns i deras profil. Funktioner som vi plockade in för att göra sidan mer interaktiv och därmed mer attraktiv för målgruppen att faktiskt nyttja tjänsten var bland annat möjligheten att kunna integrera med andra som ser konserten live i ett kommentarsfält, olika röstningar som exempelvis vilken låt artisten ska spela i slutet och möjligheten att kunna dela sin kväll på Instagram och Snapchat som laddas upp mot webbplatsens livesida. Dessa funktionaliteter valde vi att ta med för att förstärka känslan av gemenskap trots att tittarna sitter på olika platser, det ger också artisten en möjlighet att se hur användarna tar emot konserten. Vi landade i en design som känns ung, modern och målgruppsanpassad. Det händer mycket på sidan och den känns lekfull med mycket färg, form och olika textstorlekar samtidigt som den har med viktiga funktioner och interaktionsmoment som gör att den känns välkommande och anpassad efter ändamålet. Vi blev nöjda med resultatet och tycker att även om MSB inte syns som avsändare så kan webbplatsen och konceptet bidra till beteendeförändring hos generationen som myndigheten har svårt att kommunicera med.